torsdag 15 april 2010

Yttrandefrihet eller kylskåp

Nyss hemkommen från ett väldigt inspirerande möte med allianskollegorna i Uppsala län sitter jag nu och fingrar lite på tangentbordet. Ska jag skriva något eller hålla käft?

Det finns några kommuner i länet där det inte finns någon allians eller där den gnisslar. I Älvkarleby finns det ingen "riktig" allians då Folkpartiet petades från den före valet 2006. I Tierp har det inte "funnits på kartan" att de skulle bilda en tidigare utan de har slagits om oppositionsrådsposten istället för att sikta på kommunstyrelseordförandeposten tillsammans.
Nu har den ändock bildats och vi fick höra hur det hade gått till och hur de arbetade för att bygga den stabil inför valsegern i höst.

På tåget hem satt jag med mina borgerliga kamrater då jag inte har några problem med det utan försöker att klämma lite på dem när tillfälle ges. Att åtminstone mannen i sällskapet inte var så glad över min närvaro var inte så svårt att se.
Till slut så kommer det; Du Ann-Cathrin, jag måste säga att jag är djävligt sur på dig. Jag gillar inte det du har skrivit på din blogg.
Han syftar till inlägget om att Lars Skytt(S)petats som kommunalrådskandidat och menar på att det jag, och därmed Arbetarbladet,har skrivit är fel och därför är jag inte trovärdig och moderaten har all anledning att vara sur på mig.
När jag försöker påpeka att i en blogg skrivs personliga reflektioner över sådant man hör, ser och läser i tidningar och att jag inte hade någon anledning att utgå från att arbetarpartiets ordförande skulle ljuga i tidningen, så går inte mina ord fram.
Han hävdar bestämt att det är lögn att Lars kände till bytet av kommunalråd och att Lars nu är besviken. Om det berodde på min blogg eller inte förstod jag inte riktigt.

Dessutom så gillar han inte att jag har synpunkter på deras nära umgänge. Jag har inte att göra med vem han dricker whiskey med och för övrigt kan jag inte stava till whiskey! Nähä,,, Ja det känns ju som en seriös och fullt godtagbar synpunkt.

Kontentan av samtalet var att så länge jag bloggar om socialdemokrater och moderater så kan det inte bli tal om ett allianssamarbete. Det är inget fel på folkpartiet, men så länge jag är partiets gruppledare så är det kört. Som extra knorr drog han upp något som FP hade gjort på ett möte 2002 och som inte alls var bra och som fortfarande ligger oss i fatet tydligen.

I och med detta blogginlägg har jag väl för evigt parkerat FP -under min ledning- i det politiska kylskåpet och då får det väl bli så. Jag är så less på att tassa runt och anpassa mig till döds och ständigt utsättas för olika sorter av härskartekniker. Det är bara jag som gör fel, säger fel och stavar fel.

Jag behåller min blogg och min yttrandefrihet även om det betyder en plats i det politiska kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar