onsdag 3 februari 2010

Något stämmer inte

Jag har en känsla som gnager i magen. Den gör mig deppig och orolig. Det är något som inte stämmer! Jag var inne på det redan i gårdagens blogg och nu har jag funderat ett varv till. Vilka personer inom Folkpartiet är det som försöker underminera en nyligen utnämnd ministers ställning genom att säga " Jag har redan blivit tillfrågad, men tackade nej för jag har något mer spännande för mig"?
Vad säger man med ett sådant uttalande? Jo att Birgitta är lite av sista chansen att hitta en minister och att hon är så sugen på att bli minister att hon inte bryr sig om att det bara är sju månader kvar till valet. Lite desperat, så. Att Birgitta hade tur att alla dessa tillfrågade tackade nej.
Trots att de tydligen är "ett antal" som har tillfrågats är det bara Cecilia Wikströms namn som kommer upp. Hon är dessutom en som borde kunnat tacka ja om Jan Björklund nu bad henne komma hem till Sverige och lösa problemet med ministerposten. Att i inledningen av ett fem-årigt mandat ta tjänstledigt några månader och ändå få jobba med EU-frågorna hade kunnat bli riktigt bra. Men hon tackade nej enligt en okänd källa.
Vilka är det som har läckt till media och varför? Om man nu har tackat nej och dessutom inte går ut med sitt namn, vad har det då för värde i att läcka? Om det bara är en person som har läckt, varför är det då bara Cecilias namn som är känt? Klart är väl ändå att det måste vara någon inom partiet och då blir jag än mer fundersam. Är det en tjänsteman som vill verka insatt eller är det en politiker som vill verka närmare den "inre kretsen" och mer attraktiv?

Frågorna är många och svaren få. Helt klart är att det är något som inte stämmer. Och det får mig att må lite illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar