torsdag 2 april 2015

Alkohol + ungdom = Extra vaksamhet från vuxenvärlden


Nu är det säkert att det är Didrik som har hittats i vattnet vid Långsand och han blev bara 18 år. Vi är många som känner en förlamande sorg i kroppen när vi nås av budskapet.
Jag kände inte Didrik men påverkas ändå djupt av att en ung pojke inte längre finns bland oss.

Jag vill bara skrika ut ; Detta får inte ske! Ingen ung människa ska dö av helt galet onödiga skäl!

Vad vet jag om Didriks kväll? Tja egentligen inte så mycket mer än det som jag har läst om på Facebook och i tidningen, så jag gör inte anspråk på den totala sanningen.

Vi måste dock ställa otroligt mycket högre krav på krogarnas ansvar vad gäller att servera alkohol till sina gäster. Om någon lyckas ta sig in på en krog trots att den har druckit för mycket och egentligen inte borde ha släppts in, så ska de i servisen inte fortsätta att servera alkohol.
Det är nyktra och utbildade människor som står i entrén och i baren.

Vi måste inse att det överserveras till en fruktansvärt massa människor på våra barer och restauranger. Ibland av ren okunskap men oftast av girighet. Den som är för berusad ska inte ha mer att dricka. Punkt. Det som dessutom skedde denna kväll var att en överserverad, ung man kastades ut från en krog och det ledde till det vi idag kan läsa om i tidningen.
Vem som bär ansvaret till detta är egentligen omöjligt att säga men jag påstår att den krog som släppte in en förmodligen berusad 18-åring, fortsatte att servera alkohol till honom och sen tog beslutet att kasta ut honom på grund av att han var för berusad, har kraftigt brustit i sitt ansvar.
Krogen bidrog till att berusa en ung man och valde sen att kasta ut honom istället för att ringa polisen, hans föräldrar eller någon annan som kunde hämta upp honom.
När det dessutom handlar om en så ung person så måste krogen vara extra omsorgsfull i sitt agerande

Det är inte första gången alkohol har bidragit till att en ung person har mist sitt liv. Tyvärr är det förmodligen inte heller sista gången det sker och det tycker jag att samhället inte kan acceptera.


1 kommentar:

  1. Håller med dig till 100 %. Man blir så ledsen när unga liv släcks allt för tidigt . Här på grund av alkohol. I höstas var jag på en begravning där en ung man dött av droger . Vad gör vi för fel ? .

    SvaraRadera