söndag 11 juni 2017

När jag blir gumma





När jag blir gumma ska jag
klä mig i purpur
och hatt i rött
som inte matchar
och inte klär mig.
Och jag ska använda 
folkpensionen till brännvin
och genombrutna handskar
och sandaler av satäng
och säga att vi inte 
har råd med smör.

Jag ska sätta mig på gatan 
när jag är trött
och provsmaka i affärer
och tillkalla brandkåren
och dra med käppen
efter staketet
och ta igen för att 
jag var nykter som ung.

Jag ska gå ut i regn 
i tofflor
och plocka blommor 
i andras trädgårdar
och lära mig spotta.
Man kan klä sig i 
rysliga blusar
och bli fetare
och äta två kilo korv 
på en gång
eller bara bröd och pickles
en hel vecka
och samla blyerts-
och bläckpennor 
och ölbrickor
och grejor i askar.

Men nu måste vi gå klädda
för att hålla oss torra
och betala hyran
och inte svära på gatan
och föregå barn 
med gott exempel.
Vi måste bjuda vänner
på middag
och läsa tidningar.
Men kanske borde jag
öva mig redan nu
så att folk som känner mig
inte blir alltför
bestörta och förvånade
när jag plötsligt blir gammal
och börjar klä mig i purpur.

Författaren är okänd. Den finns i diktantologin Den nyaste ordmusiken, En bok för alla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar