måndag 14 april 2014

Det är inte andras fel att du mår dåligt...

..sa gruppledaren och dåvarande ordförande i den kommunförening som jag trodde jag tillhörde.
Anledningen till vårt telefonsamtal var att vice ordförande inte vågade/ville berätta varför jag inte var välkommen på det möte som skulle hållas. Ett möte där alla kandidater som var intresserade av att representera Folkpartiet Liberalerna i valet 2014, skulle få en chans att presentera sig för de övriga i föreningen.
Jag var alltså inte välkommen vare sig till mötet eller till partiet. Och jag får skylla mig själv om jag kände mig motarbetad av sossar och moderater i Älvkarleby kommun. Han syftade på en artikel om mig där jag förklarat varför jag inte ville bo kvar i Älvkarleby längre och tagit chansen att flytta till Vendel, som ligger i Tierps kommun.
Under vårt samtal fick jag också veta att det var fel av mig att inte genast kontakta Tierpsföreningen och meddela att jag hade tänkt flytta till kommunen. Jag förstod att det var en anledning till att jag fick ett så frostigt mottagande.Tidigare hade jag fått reda på att jag verkligen inte skulle räkna med några särskilda förmåner bara för att jag var en fd gruppledare utan Du kommer att behandlas som vilken medlem som helst. Om alla medlemmar i föreningen behandlas som jag har behandlats, ja då är det ett under att föreningen ens har några medlemmar. Självklart hade jag inte räknat med någon särskild gräddfil, det var inte så vi hade det i föreningen i Älvkarleby. Där hade alla samma värde.
Det har inte medlemmarna i Tierps har jag förstått.
Bråken har avlöst varandra och den ena efter den andra har lämnat föreningen. Antingen har de lämnat politiken helt eller så har de sökt sig till andra partier. Nu har man gjort mig till en slags syndabock i det hela. Inte att jag skulle vara inblandad i de lokala bråken utan med mig i föreningen finns STOR risk att nya bråk startar! Nu när vi äntligen har fått sån lugn och ro vill vi verkligen inte riskera att bråken startar igen. Typ.
Varför jag skulle starta några interna bråk förstår jag inte riktigt. Jag är känd för att inte skräda orden vad gäller mina politiska meningsmotståndare, inte mina partikamrater!
Under mina år som gruppledare i Älvkarleby hade vi inga som helst bråk. De har startat nu och föreningen verkar vara på väg att dö ut.

Antagligen handlar allt detta om att jag ses som ett hot om gruppledarplatsen. Som den mest personkryssade kandidaten, procentuellt sett förstås, så förstår en lätt att jag är en populär politiker som kan kryssa mig förbi de personer som partiet har bestämt ska toppa listorna. Det enda sättet att inte riskera detta är att se till att jag inte finns med på listan alls. Det gör man genom att sprida rykten om mig bland medlemmarna som inte vet vem jag är. Effekten blir då att jag dessutom gör ett mycket dåligt provval till landstingslistan, vilket förstås får till följd att min placering där blir en sådan att jag inte har något val än att säga tack och adjö.
Som en parentes måste jag visa brevet
som kom när de ville kränga av mig 200:- för att ytterligare ett år vara med i en förening där jag inte är välkommen, inte får ett enda mail, inbjudan till träffar eller sommaravslutningar. Mina pengar och min hjälp till att hålla andelen ombud till länsårsmötet uppe går bra, men jag ska inte räkna med att få något tillbaka. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag fick det. Bry er inte om att namnen är svartmarkerade, det gjorde jag i ett annat sammanhang

Jag har absolut inga problem med att backa ner placeringar på en lista för att andra mer kompetenta personer tar plats ovanför mig, men när jag placeras långt efter personer som,,,, ja ni förstår va? Då vill jag inte vara med längre. Då handlar det om annat än kompetens, erfarenhet, väljarstöd, vilja att driva politik mm och en elfte plats på landstingslistan som jag borde ha toppat säger en hel del om hur det fungerar.

Det här är en ganska plågsam resa som jag nu tvingas av andra att göra. Det finns endast en anledning till att jag bloggar om detta och det är att jag måste få ge min sida av saken. Jag kan inte berätta min historia för de som har fått höra smaskigheter och annat om mig, för jag vet inte vilka de är. Jag vet inte ens vad som har sagts, som vanligt, och därför är det nu öppet för alla att läsa.
Om jag kan anses vara illojal mot partiet? Tja, det är det förstås många som tycker. Sånt här ska hållas internt! Visst, jag hade kunnat hålla med om det om det inte var för det faktum att delar av detta parti har behandlat mig som skit. Mina insatser, min lojalitet och mitt engagemang är numera värt zero och jag hängs upp på en skampåle till allas beskådan.
Då mina vänner,, kan dessa delar av partiet inte räkna med någon som helst lojalitet och tystnad från min sida.
To be continued,,,,,,

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att läsa. Du som har kämpat så för Folkpartiet!
    Skutan FP började läcka och ta in vatten redan innan förra valet i Älvkarleby kommun
    Nu verkar den gå till botten i det här valet.
    Som jag ser det så har många "små" partier det svårt att få röster nu.
    De ligger alldeles för nära varandra Alla tycker lika.
    Där har du varit tuff och stuckit ut hakan, och det gillas inte av alla.
    Ge inte upp, du behövs i politiken
    Även då jag inte gillar din politik :)
    MVH By bon BO BY

    SvaraRadera
  2. Men hej! Det var kul att just du hittat min blogg :-)
    Ja, vi har ju haft en del meningsskiljaktligheter du och jag i kommentarsfältet på Arbetarbladet. Det är lite trist att en som tycker så mycket och ofta, gör det anonymt.
    Jag ger inte upp politiken, även jag 2014 inte står med på någon lista. Det går faktiskt att påverka genom andra forum och det kommer ett nytt val 2018 och då kanske mycket ser annorlunda ut :-)

    SvaraRadera