måndag 28 juni 2010

Jimmie Åkesson har inget emot moskéer!

Ikväll visades en repris på Kunskapskanalen "Inne men utanför"
Det var ett mycket belysande program med en mängd positiva tankar runt hur en bättre integration ska kunna utformas. Flera uttryckte stort stöd för det Sakine Madon sa då, och som hon upprepade i gårdgens DN-debatt, nämligen att vi krånglar till det alldeles för mycket och "kramar ihjäl" invandrare.

Jag kan inte recensera hela programmet, utan titta gärna på det själv, men en sak fick mig att studsa högt och det kan du lyssna på 01:23 in i programmet.
Programledaren frågar Jimmie om man kan få utöva sin religion och bygga moskéer och han svarar "Ja det kan man göra men det viktiga är att majoritetssamhället inte tvingas anpassa sig"
Alltså är det helt ok att bygga moskéer så länge inte etniskt svenska människor tvingas gå på deras gudstjänster! Undrar om hans partikamrater känner till detta?

Jag avslutar med Indira Stefanocics kommentar på Jimmies inlägg som jag tycker var så insiktsfullt och nästan poetiskt; Jag är invandrare, född alltså i ett annat land och invandrat hit och jag säger till mina barn att ni två ska vara goda människor. Mycket empatiförmåga och sen vet jag inte om jag någonsin sagt att du ska vara svensk eller du ska vara jugoslav det är en förlegad tanke. Det är en nationalistisk tanke från slutet av 1800-talet, och alla som har läst historia, vilket jag har gjort ganska länge, vet att nationalismen leder till problem. Vi lever i en globaliserad värld, våra barn kommer att flytta och bo i andra länder, plugga på universitet i USA, i Kina osv så det är en ganska förlegad tanke att diskutera som vi, vad är svenskhet? Är jag en god människa? Det är väl det som är det viktigaste.
Kloka ord

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar