onsdag 26 januari 2011

Entreprenörer

En intressant artikel i Arbetarbladet fångade idag mitt intresse. En bild på en husfasad med en helt utblåst insida och med en rubrik som "Nanthan vill förverkliga en dröm om ett bageri"får mig att nyfiket läsa vidare och jag ryser av välbehag när jag har läst klart.
En kommentar till artikeln hänvisar till Wikipediadär vi kan läsa om en invandrare från Indien som har,,Ja ni kan läsa själva och ni förstår då säkert också vad jag är ute efter.
Antalet invandrare som på olika sätt bidragit till att bygga upp Sverige som en välfärdstat är mycket stort. Det är inte bara grundaren av Elite Hotels, Monark eller Beckers som jag menar utan alla de invandrare som startat företag, stora som små, bidrar till vår gemensamma välfärd. 2005 fanns det 70 000 företag i Sverige som startats av invandrare. Svensk Handel skrev en rapport år 2000 som du kan läsa här Den är gammal men jag tror inte att förhållandet har förändrats särskilt mycket.

Var skulle Sverige befinna sig utan alla dessa invandrande entreprenörerna? Inte skulle vår välfärd se ut som den gör idag!

Jag önskar Nanthan och hans flickvän all lycka till med att bygga upp ett bageri i Vendel i ett i princip nerbrunnet hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar