torsdag 29 april 2010

Vad säger jag egentligen?

Då jag lägger ner otroligt mycket tid på att kontrollera fakta och prata med de som är inblandade i ett ärende som ska upp till fullmäktige i Älvkarleby, tycker jag det är mycket trist när det rapporteras från fullmäktige på ett slarvigt sätt.
I går beslutades att kommunen ska investera 3,2 miljoner i en kylanläggning till ishallen på IP. Mitt yrkande var att kommunen skulle anslå 2,5 miljoner till Skutskärs bandy och ge dem i uppdrag att bygga en anläggning för både ishallen och bandyplan. Inte som Arbetarbladet skriver att jag ville att kommunen skulle bygga för bägge. Med mitt förslag hade kommunen sparat 700 tusen. Tyvärr så framställs ofta FP som ovarsamma med kommunens pengar när det i själva verket är precis tvärtom.
Katarina Lönnberg ringde mig precis nyss och beklagade felformuleringen i artikeln. Hon kommer att skriva ett förtydligande och det tackar jag henne för.

Det verkar som om det blir all time high i prestigefrågan när allt som stavas bandy kommer på tapeten. Kommunalrådet står i talarstolen och påstår att bandyn är nöjda med sitt avtal och att de vill bygga en egen kylanläggning för bandyplan. Man undrar ju nästan om han själv tror på vad han säger eller om han är så naiv att han inte förstår att andra också tar reda på fakta i frågorna.
Bandyn är nöjda med avtalet för att de inte hade något val att vara annat. Bara de fick ett påskrivet avtal som säkrar deras möjlighet att utnyttja Skutskärs IP, så var de nöjda. Inte med avtalet som sådant men de var tagna som gisslan. "Gilla avtalet, eller lämna IP"
Att de inte skulle vilja ha en kylanläggning ihop med ishockeyn är rent nonsens. Ingen ansvarstagande och förnuftig människa föreslår att två kylanläggningar ska uppföras med bara några meter från varandra. Ingen ansvarstagande politiker klubbar igenom ett beslut som är 700 tusen dyrare än det som får samma effekt till ett lägre pris.
I Älvkarleby har vi sådana politiker. Prestigen och nöjet att gå emot Folkpartiet i allmänhet och Ann-Cathrin Larsson i synnerhet, får i Älvkarleby ha hur högt pris som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar