onsdag 11 februari 2009

Avslutat uppdrag

Så kom jag fram till vägs ände. Det blev tvunget att ta ett beslut i en fråga som jag blundat för och hoppats på skulle lösa sig ändå. Så blev det inte utan just nu är Folkpartiet Liberalerna i Älvkarleby utan gruppledare.
Idag var jag till Arbetsförmedlingen för att förnya min handlingsplan och fick då träffa min nya handledare. En trevlig och till synes klok tjej.
Vi diskuterade min arbetssituation och min svårighet att ta ett jobb som jag har utbildning för, om det innebär lyft. Diskbråcket hindrar det effektivt.
Vi kom också att prata om mitt gruppledararvode och vad som sker när mina 75 dagar som deltidsarbetslös är slut.
Det är så fiffigt uträknat att för att hamna i utvecklings- och aktivitetsgarantin så måste de 300 dagarna vara slut. Jag har 53 dagar kvar av dem men kommer inte åt dem så länge jag räknas som deltidsarbetande. I mitt fall handlar det om att jag anses arbeta 3,12 timmar/vecka eller 8% av en heltid.
Därför måste jag avsäga mig mitt uppdrag som årsarvoderad gruppledare för att kunna göra slut på de resterande 53 dagarna.
När jag kom hem och skulle deklarera mitt kassakort fick jag besked om att mina dagar tagit slut v 5 redan. Därav det rätt snabba beslutet att avsäga mig uppdraget genast.

Det känns tungt och rätt orättvist. Jag är nog den av gruppledarna som sliter mest för de ynka pengarna och är alltså den som måste avstå ett uppdrag som jag älskar och är väldigt stolt över att jag har fått.

Kommentaren som någon har fällt under tidningsartikeln är att det "är väl skönt att slippa betala för politikers hobbyverksamhet" Gud förbarme sig över dessa okunniga människor och deras glappande trutar.

Jag vet inte hur detta kommer att sluta, men eftersom jag är obotlig optimist tror jag på ett lyckligt slut :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar