söndag 22 mars 2009

Hjälp Rädda Barnen att rädda barnen

Jag åkte tidigt till Tierp i går morse för att tillsammans med Bo, kassören i RB, åka till Uppsala och distriktets årsmöte för Rädda Barnen. Det var mycket folk och jag såg snabbt att 95% var kvinnor. Samma sak har jag noterat när jag har varit med på saker som ECPAT anordnar. Nästan uteslutande kvinnor där med. Vad beror detta på? Att kvinnor skulle ha en större empatisk förmåga låter inte riktigt troligt, men kanske det är så att kvinnor gör något av sin empati i större utsträckning än vad männen gör.

Vi fick via ett bildspel, följa med runt på gatorna i Gaza och besöka några av Rädda Barnens kontor. Den jämförelsen som vi fick med oss var att tänka oss Stockholms läns befolkning, eller 1,4 miljoner människor, instängda på en yta stor som en tredjedel av Öland. Ölandsbron avstängd och mineringar runt brofästet. En mur på landsidan och krigsskepp bevakandes kusten så att ingen kunde ta sig ut.
Rädda Barnen arbetar mycket med att i detta kaos skapa struktur och vardag. De har gjort barnsäkra platser genom att röja bort vapen och minor, satt upp färgglada väggar -typ partytält- och låter barn leka där. Allt i syfte att ge barnen en stund av flykt från krig och elände.
Det här är ett arbete som pågår i flera krigshärjade länder och där RB låter barnen få vara just barn. Hjälparbete är så otroligt mycket mer än matleveranser och filtar.

Vi fick också se bilder på ofattbara miljöer där barnen lever. Hängande elledningar kors och tvärs, hål i väggar och gator efter bomber och en fulhet som kändes mer än overklig.


Jag är väldigt stolt och glad att jag lyssnade på radion den där dagen för tre år sedan när jag satt i bilen på väg ner till Uppsala. De hade då ett inslag om RB i Tierp som då fyllde 40 år och hade haft samma ordförande hela tiden. Folkpartiet hade gjort en dåligt valresultat och jag hade i och med det möjlighet att engagera mig utanför politiken. Rädda Barnen var ett utmärkt ställe tyckte jag att lägga energi på. Idag är jag sekreterare i styrelsen i Tierp och vi har en hel del uppslag på hur vi ska göra för att bli fler. Rädda Barnen behöver allt stöd från medlemmar och andra givare för att kunna göra det de faktiskt är otroligt duktiga på. Nämligen att rädda barnen.
Bli medlem du med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar