söndag 28 mars 2010

Resan med stort R


Idag bär det av. Yngste sonen och jag reser med Älvboda friskola till Polen och Tyskland för att besöka lägren Auschwitz, Birkenau och saltgruvan i Krakow.


Vi far sen vidare till Berlin och besöker Sachenhaus samt får en guidning i murens spår.
Förutom detta har vi fri tid och det finns flera intressanta mål att besöka. Hinner vi ska Micael och jag åka till Ravensbruck bla.

Älvboda friskola gör den här resan med sina nior för 10:de gången och rektor Johan Sennerfeldt har åkt med varje år. Det gör att det känns tryggt och proffsigt. Det inte Johan vet om historien vad gäller lägren och gruvan är nog inte värt att veta.

Micael har ända sedan äldsta brorsan reste för nio år sedan sett fram emot denna dag. Han är väl insatt i historien även han och verkar vara full av respekt inför vad han ska komma att möta. Han är nog den av våra fyra barn som tycker det är rätt bra att ha mamma med sig. Göran har rest med de andra tre. Mitt diskbråck satte P för min resa för två år sedan. Jag är inte helt ok nu heller och har laddat med värktabletter, men detta är sista chansen att få åka med.

Tyvärr kommer jag bara att kunna blogga om resan om jag springer på ett Internetcafé eller så. De platser vi kommer att bo på har nog inget trådlöst att erbjuda.

Vädret verkar bli helt ok men vi packar ändå ner tjocktröjor, mössor och vantar. Särskilt Auschwitz kan vara äckligt kallt har jag förstått.

Det ska bli en upplevelse av väldigt skiftande slag att göra denna resa och jag tror att jag på något vis kommer att vara en lite annorlunda människa när jag återvänder hem 6/4

1 kommentar:

  1. hej!!

    tackar för din kommentar i min blogg. jag är såklart intresserad, även om jag inte vet vad en sjukgymnast skulle kunna hjälpa mig så lät det iaf intressant=).

    SvaraRadera