tisdag 14 april 2009

Diciplinära åtgärder i skolan

Det tog mig tio år att bli människa efter daglig svår mobbing från svin som "hade det illa ställt hemma". Vänsterapologeter i form av kuratorer, mes-lärare och elevrådspatrask gav dem rätten att gå i skolan med mig som dörrmatta. "Det var ju egentligen så synd om dem".

Varje dag höll jag på att gå i bitar när jag tvingades till skolan.

Sedan dess har jag inte ett skit till övers för mobbare. De har inget i skolan att göra, utan borde spärras in i den svinstia där de hör hemma.

Så kommenterar "Hatet finns kvar efter 25 år.." artikeln om att oppositionen sågar Jan Björklunds förslag om diciplinära åtgärder för att kunna stänga av stökiga elever från skolan.
Oppositionen får gärna såga förslaget för mig. Det som är viktigt för mig är att utbildningsministern inte tänker ge upp kampen för att ge alla elever en trygg skola.

3 kommentarer:

  1. precis det ska vara en trygg skola där eleverna kan gå till, och de ska vara trygga med både sina klasskompisar och andra skolelever men lika mycket vara trygg med läraren!
    Jag blir liksom så här "osäker" på detta förslag, vart ska dessa elever ta vägen när de inte får gå till skolan? Ska de ränna på stan och göra massa annat? Helt klart att något måste göras, men att frysa ut elever från skolan tror jag inte är lösningen.

    SvaraRadera
  2. Tanken är inte att frysa ut eleven från skolan. Problemet idag är att lärare och rektorer inte vågar ingripa fullt ut eftersom de riskerar att hamna i en rättegång. Något som tyvärr har hänt när de har satt ner foten.
    Jan Björklund menar att denna åtgärd bara är en av flera insatser runt dessa barn. Orsaken kan ju vara så olika från barn till barn. Ingen unge ska bara stängas av utan under avstängningen ska saker ske.

    SvaraRadera
  3. Helt klart att det är svårt att ingripa som vuxen eller så i skolan, fast där tror jag det är mycket inte allt men att de vuxna måste våga vara vuxna från början och säga i från. Helt klart att något måste göras och åtgärder bör sättas in inom snar framtid, och självklart inviduelt från barn till barn.
    Sedan tror jag mycket av självaproblmet från början ligger i att det är för några vuxna i skolan...

    SvaraRadera