söndag 19 april 2009

Vänskap?!

Kom hem redan igår från Stockholm. Det blev ingen tjej-helg utan bara en tjej-kväll. En kväll som gick över i natt och sen brakade fullständigt samman. Den goda smaken i munnen efter martinis, vin, urgod soppa och sen kex och ost byttes ut mot en rätt besk gammal surdegssmak.

En fest som jag med kort varsel hoppade av, har i sex års tid legat i min ena vänninas system och grott. Nu lyckades jag peta hål på varbölden med en rätt oskyldig liten berättelse och blev helt nersmetad med hennes gegga.
Berättelsen som triggade igång skiten handlade om att jag har en vän på Facebook som är född på samma dag som jag men inte samma år. Jag berättade att jag, trots att jag aldrig har träffat henne tycker jättemycket om henne och mer än gärna vill träffa henne.
Under massor med år har jag velat träffa någon som är född på samma dag, samma år och gärna runt samma tidpunkt på dygnet som jag. Det vore så spännande och se om det finns likheter.
Min vännina blev riktigt upprörd och ansåg att jag kastade mina vänner sedan 30 år på tippen för att ersätta med en Fejjan-vän som jag aldrig har träffat!

Hur vi än försökte få henne att förstå hur jag menade så fortsatte geggan att välla ut ur den sönderpetade bölden med fester, bröllop och annat. Bland annat tyckte hon att det idag blivit bevisat att jag inte var att lita på eftersom jag inte varit vid "spottkoppen" på T-Centralen 10:05 på fm. Att vi hade bestämt 10:10 då mitt tåg kom in och gjorde det omöjligt för mig att vara där tidigare hade ingen betydelse för henne.

Det slutade med att hon gav sig iväg vid fyra tiden på morgonen och kom inte tillbaka.
Dagen efter var det som en tyst överenskommelse att vi struntade i laxen och champagnen som skulle ha blivit lördagens måltid och jag tog tåget hem.

Det var nog slutet på en 30-årig vänskap, eller vad man kallar något där varbölder tillåts växa sig så stora under så många år. Och där alkohol kan göra en vanlig kommentar till en trigger för geggan att välla ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar