söndag 22 november 2009

Deltidsregeln förändras. Gräddfil skapas

Det var med blandade känslor som jag lyssnade på beredningsutskottets ordförande, Erik Ullenhag när han läste upp förslaget på formulering angående min motion om att förändra reglerna för deltidsarbetslösa. Motionen ledde till en lång debatt som jag tyvärr inte hörde då den fördes under lördagens nattpass. Jag har förstått att argumenten för att bifalla den var helt i linje med mina egna. Debatten avslutades med att motionen gick till beredningsutskottet.
När förslaget till beslut återkom på söndagens eftermiddag blev jag väldigt besviken. Utskottet hade förslag på en formulering där enbart förtroendevalda lyftes fram som en grupp som ska undantas från att räknas som deltidsarbetande. Det gäller i och för sig även fackligt förtroendevalda och människor som kanske får en inkomst från ett uppdrag inom någon frivillig organisation, men hur många är det?
Flera talare uttryckte sitt missnöje med att detta skapar en gräddfil och att det ytterligare kommer att öka på politikerföraktet och det är precis så jag har känt också.
Så tyvärr verkar flera av mina kritiker fått rätt utan att jag kan göra något åt det.
Det som är väldigt bra och trevligt är att så många delar min uppfattning om det felaktiga i att ha en deltidsregel som är utformad som den är. Jens Sundström som var en av debattörerna sitter i partistyrelsen och det känns bra.
Jag tror och hoppas att frågan nu är så pass uppe på bordet att den kommer att leva vidare tills en verklig förändring faktiskt sker. En förändring som gör att deltidsbrandmän, vårdpersonal och butiksbiträden faktiskt kan arbeta de timmar de erbjuds utan att riskera att förlora pengar på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar