torsdag 12 november 2009

Ett härligt uppdrag

En del politiska uppdrag är vansinnigt mycket roligare än andra. Att besöka Skärgårdens förskola i Gårdskär är ett sådant som jag älskar. Jag är deras kontaktpolitiker vad det gäller deras miljöcertifiering "Grön flagg" och brukar därför besöka dem ibland och det är alltid lika roligt. Om man bortser från den mycket trevliga personal som jobbar där så verkar gårdskäringarna vara fenomenala på att göra söta och charmiga barn.
När jag kom så var alla ute och lekte i den ynkliga snö som fallit under natten. Trots att det var så lite lyckades de rulla riktigt stora snöbollar. De betraktade mig nyfiket och förhörde sig noga om vad jag gjorde där. En liten pojke ledsnade till slut på att vara ute i allt det blöta och använde sig av sitt lilla egna knep för att komma ur en tråkig situation. Han gick raskt fram till en personal och sa: Bajs! Självklart fick han gå in till Malin som var inne. Att han inte hade bajsat upptäcktes inte förrän alla kläder var av och då fick han ju stanna inne. Vid matbordet använde han samma knep när han ville gå från bordet trots att kompisarna inte var klara. Smart grabb :-)

Det var en farmor och farfar från Stockholm på besök också. De var imponerade av vad de såg på Skärgården och inte blev det ett sämre intryck av att en kommunpolitiker stod i hallen och hängde in blöta kläder i torkskåpet.

Jag lämnade lite material om Rädda Barnen och om Barnkonventionen och vi bestämde att det kanske är läge att prata om den med de stora barnen i vår.
Det ser jag verkligen fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar