lördag 7 augusti 2010

Idrott och politik hör ihop i Älvkarleby


I helgen är det Älvkarleby marknad. En trevlig och lagom stor marknad som drar mycket folk långt utanför kommunens gräns. Vädret idag, lördag, får anses vara ett perfekt marknadsväder. Mulet men varmt, ingen blåst och bara lite duggregn under en kort stund.
Knallarna hade de vanliga marknadsstånden och det blandas ordentligt med rent krimskrams och kvalitetssaker.

Det som däremot var helt nytt för i år, och som inte funnits på marknaden de senaste 10-15 åren var ett politiskt tält. Socialdemokraterna hade laddat upp med ballonger, godis och information som de glatt delade ut till förbipasserande.


Vi är flera partier som har legat på ÄIK -Älvkarleby idrottsklubb- om att få delta på marknaden men vi har konsekvent fått nobben. Politik och marknad hör inte ihop. Punkt.

För två år sedan frågade kristdemokraten om hon möjligen kunde få sälja KD-lotter i sitt egna virkgarnstält. Jodå,,Det skulle gå bra bara hon inte pratade politik.

När jag ringer marknadsgeneralen och frågar hur detta är möjligt och ber att S-tältet inte ska få stå uppe på söndagen blir han nästan oförskämd mot mig. Dels får jag reda på att jag har pratat med fel person när jag har ställt frågan och dels får jag veta att KD inte fick prata politik för att det inte var valår då??
Ehh,,,Och hur tänker du då??

OM jag nu skulle ha talat med fel person, om nu den som jag talade med inte visste ett dugg om policys och så TROTS att han varit huvudfigur i marknaden under en massa år, varför visste inte han att han var fel person och hänvisade mig till rätt?

OM nu den policy som har funnits i en massa år, även valår, plötsligt upphävs, varför kontaktar man då inte de som har drabbats negativt av policyn? Varför mailar man inte bara ut till partierna att nu är ni välkomna att finnas med på marknaden?

Självklart vet det (S)tora partiet om vad som har gällt under alla år, så vilken påtryckning de har använt sig av vet inte jag.

Det är så urtypiskt för Älvkarleby kommun detta. Sossarna gör som de vill och vi andra kan inte göra ett dugg åt det mer än att stå bredvid och gnissla tänder.
Det som är särskilt trist och lortigt i det här är att en idrottsklubb i kommunen spelar med i ett politiskt spel.
Om nu den man som har varit general för marknaden i 20 år inte känner till den policy som jag tror - jag vet inte säkert årtalet- infördes under hans ledning och hävdar att den inte funnits är det illa.
Än mer illa är det att han snäser av mig och hävdar att det är demokrati att låta ett enda parti stå kvar på marknaden, när jag ber honom att låta S plocka ner sitt tält.

Jag gjorde min egen demonstration över beslutet och tog på mig min vackra folkpartijacka och kampanjade på så vis. Men det gjorde jag förstås innan jag visste att det var ok att kampanja organiserat i ett tält.

Det luktar illa om vår kommun igen och den här gången är det inte Skutskärsverken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar