lördag 16 januari 2010

Är jag klok eller...?

God fortsättning är väl lite sent att säga så de som börjar tröttna på att höra det får låta bli att läsa första meningen.

Vad är det för drift som gör att jag sitter på Upptåget klockan sju en lördagmorgon för att ta mig först till Upplands Väsby och sen därifrån till Sundbyberg? Jag får dessutom byta en gång till i Karlberg.
Jag ska på en skrivar- och inspirationsdag för Rädda Barnens räkning och det är i egenskap av sekreterare i Tierps lokalförening som jag åker. Tidig lördagmorgon när stora delar av befolkningen ligger kvar i sängen och njuter av sin lediga dag. Till skillnad från de som inte ligger kvar i sängen för att de är på jobbet så får inte jag en krona i ersättning mer än kanske resan.

När jag läser mina politiska vänners statusuppdateringar på Facebook så inser jag snabbt att jag är långt ifrån ensam om sådana här stolleprov. Ska inte folk på olika kurser eller möten så ska de kampanja eller läsa handlingar inför måndagens sammanträde. Det finns en massa aktivitet bland de icke politiskt aktiva också med sportaktiviteter och annat, ofta med barnen, men de är liksom för dem själva. Jag och många med mig, gör det för andra. Visst kan man kanske se det som samma sak ändå. Någon är engagerad i innebandy och jag är engagerad i samhällsfrågor.

Det som ändå förvånar mig många gånger är all skit som människor med ett samhällsengagemang så ofta får ta. Föräldrar som flänger runt på olika sportarenor är så duktiga, medan vi som flänger runt på möten, gator och torg är så...om inte onda så åtminstone lite benägna att ljuga, luras och gynna oss själva.

Nu ska jag nog blunda ett tag innan jag kommer fram till Väsby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar