fredag 22 januari 2010

Graviditeter och ministerposter


Ibland blir man lite fundersam. Plötsligt så börjar gratulationerna strömma in på Facebook till Birgitta Ohlsson och Mark Klamberg. Snabbt förstod jag att de handlade om en bebis till nämnda par. Hur i hela friden har den smala, ständigt mediaaktuella kvinna kunnat dölja att hon är gravid och sen plötsligt bara sätta in en annons om att bebisen har anlänt, tänkte jag.
Jag googlade och fann att hon ännu inte nedkommit med något barn utan detta ska ske i sommar. Ändå så har denna graviditet visst gjort så att hon inte står med på listan över tänkbara kandidater som EU-minister. Enligt vissa media är hon tydligen helt borträknad från valrörelsen också.
Birgitta själv kommenterar detta med att det verkar som om vissa fortfarande lever kvar på 50-talet och jag kan bara instämma. Det finns länder där kvinnorna kan räkna sin mammaledighet i veckor, säger jag utan att lägga in någon värdering i om det är bra eller dåligt.
Men nu ska alltså Birgitta vänta sitt barn, föda det och vara hemma och hela tiden gå med en inåtvänd blick. Hon ska ägna sig åt att fundera på namn och hur framtiden ska se ut. Ögonen på henne får gärna stråla och kinderna glöda. Politik ska hon inte ägna sig åt för tänk om det skadar barnet! Ja, jag överdriver men ibland blir jag bara så trött.


Birgitta är en av mina största favoriter i den folkpartistiska skaran. Hon lyser med en sådan stark glans att många andra bleknar bort. Det gör henne till en av många icke-önskvärd politiker. Hon syns, hon hörs och hon tar plats. Den platsen har hon dessutom tagit av helt egen kraft och arbete. Vägen fram har inte varit lätt och det fanns en tid när hon satt i karantän i ett politiskt kylskåp.
En självklar ministerkandidat om hon bara hade utrustats med en snopp.

Jag har en egen uppfattning om vem som kommer att plockas som EU-minister och jag ber innerligt om att jag har fel. Det valet kommer annars att vara det sämsta som Jan Björklund har gjort och kommer att göra.
Cecilia Malmström ska efterträdas av en person som kan fylla hennes kostym på ett galant sätt. Det kan Birgitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar