onsdag 21 januari 2009

En globetrotter tycker till om Europaparlamentsvalet

Det är tråkigt att Maria Leissner hoppar av EU-valet. Eller Europaparlamentsvalet som det korrekt heter. Maria är en duktig politiker som har stor erfarenhet av att arbeta i globala miljöer. Hon hade tillsammans med Marit Paulsen kunnat plocka ner kostymherrarna i parlamentet på ett bra sätt.

Intressant blir nu att se hur valberedningen hanterar avhoppet. Maria var ungdomen bland de fyra första namnen med sina 53 år. En mandatperiod i EU är 5 år och Fp måste också se till sin återväxt. Att Marit eller Barbro Westerholm ska kandidera till nästa val är knappas troligt och det gör kanske inte heller Olle Schmidt som fyller 60 i år. Då har vi att välja in helt "gröna" parlamentariker och det är osmart.

Jag ser helst att Cecilia Wikström plockas upp till tredje plats. Hon kom femma i provvalet, men eftersom vi varvar våra listor hamnar hon sjua om provvalet i övrigt följs.

Med Marias avhopp blir hon femma och Barbro tar Marias plats. Jag har stor respekt för Barbro och hennes erfarenhet och kunnande men jag tror inte att en pensionärslista vad gäller de tre första namnen, kommer att attrahera den stora väljargruppen.

Cecilia kommer att ersätta Maria på ett mycket bra sätt och med Fredrik Malm, den evigt unge och stridbara, på fjärdeplats får vi en lista som toppas av erfarenhet, kunnande, förnyelse och föryngring.

Hör av dig Widman om du vill höra mer om vad jag tycker!!

Idag har jag varit en riktig globetrotter! Jag satte mig på Upptåget för att resa till Uppsala på förmiddagen. Först skulle jag på Länshandikappråd och efter det skulle allianspartierna i landstinget ha gemensam grupp och där träffa vår socialminister, Göran Hägglund.

På stationen i Uppsala träffade jag landstingsrådet Ismail Kamil (FP) som väntade på tåget till Stockholm. Jag kollade av att han verkligen skulle hinna tillbaka till kvällens möte. "Det är i morgon" sa Ismail.
Jag köpte en lunchsallad, en Expressen och satte mig på nästa Upptåg hem igen. I Expressen stod det om insatstiderna för ambulansen i alla kommuner. Dessa studerade jag för att åtminstone känna mig lite som en landstingspolitiker.

Ann-Cathrin...Den världsvana globetrottern, det är jag det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar