tisdag 6 januari 2009

Snart vardag

Visst är det skönt att vardagen rullar över Sverige i morgon igen!? Kanske lätt för mig, som inte går till ett arbete fem dagar i veckan att säga. Men ändå så stannar hela landet känns det som. Det som plågar mig mest är att inte tidningen ligger nytryckt och utdelad av ett flitigt tidningsbud, i min brevlåda varje morgon. Jag har ett behov av att få läsa tidningen varje morgon och gärna ihop med morgonkaffet.

Jag förstår mig inte på människor som inte har en morgontidning. Hur står man ut med att inte få läsa om allt från katter i träd till utvecklingen i Gaza? Insändarsidorna ger mig som kommunpolitiker en hyfsad uppfattning om vad folk funderar på just nu. Ledarsidan i just min morgonblaska brukar inte sällan få igång både puls och blodtryck på mig. Jag och ledarskribenterna har nämligen långt ifrån samma politiska uppfattning. Särskilt Lutti brukar trigga igång mig och vi har haft en hel del att säga om och till varandra.
Jag skulle gärna byta till den liberala Gefle Dagblad om den tidningen bara orkade skriva mer om Älvkarleby kommun än den gör. Arbetarbladet täcker händelser bra och då får jag stå ut med kommunistsnacket på ledarsidan.

Jag förstår mig inte heller på människor som tar in tidningen tillsammans med övrig post när de kommer hem från jobbet! En partikollega till mig gör så. Vi pratar ofta i telefonen och jag säger "såg du i Pravda idag att..." Nej, jag hann inte läsa tidningen i morse blir svaret nio gånger av tio. Obegripligt enligt mig!!

Enda fördelen med att det inte kommer någon tidning är att det blir mer tid för bokläsande. Jag har läst Jean-Marie Gustave Le Clézios "Afrikanen" en gång till under helgen. Le Clézio fick Nobelpriset i litteratur 2008 och han fick även ta emot Stig Dagerman-priset. Det delades ut i Älvkarleby kyrka 25/10 och jag var där.
Som sagt..en blogg är inte en historiebok utan en dagbok men det var så stort att sitta i en överfull kyrka och lyssna på Le Clézio. Känslan satt kvar länge och jag är jätteglad att få ha varit med.

Snart är det vardag igen och jag får en tidning i brevlådan varje dag ända fram till 10 april. Då är det röd dag igen. Jag har placerat min blogg i Marmabloggkartan.se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar