tisdag 27 januari 2009

Svenskarna och Euron

Det är trevligt att läsa Harry Flams debattartikel om att Sverige skulle nu vinna på att gå över till euron Jag tillhörde Ja-sägarna och kampanjade intensivt för att övertyga människor om det bra med att säga Ja till Euron redan då.
Det var inte för mina enorma kunskaper i finans- och penningpolitik som ledde mig fram till ett Ja, det ska villigt erkännas. Hur många svenskar satt på de kunskaperna kan jag undra?
Nej, det var många olika skäl till våra Ja och våra Nej.

Ett skäl som jag fastnade för var just det som Flam avslutar sin artikel med nämligen ökad handel med övriga Euroländer. Han skriver att rapporten visar på en ökad handel med 12 %.

Ingen anledning att gråta över spilld mjölk. Gjort är gjort men jag hoppas innerligt att regeringen vågar gå snabbare fram med en anslutning till den monetära unionen.

Låt os få Euro i våra plånböcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar